torsdag 31. juli 2014

Nachspiel på sykkelsetet

Egentlig er denne bloggen avsluttet. Årets sykkeltur er over, og har du ikke lest om den, så scroll helt ned på siden og ta det hele forfra! Det er med alle ting som tar slutt, og som man ikke vil at skal ta slutt, at det foreligger en tendens til noen "etterdønninger". Jeg har nettopp opplevd en.
Richie the Cat sa til seg selv etter at epilogen var skrevet at nå var det jammen tid for en god sommers pause fra syklingen. Men det varte ikke lenger enn til 28 juli. Vi snakker om abstinenser og tilbakefall i positiv forstand. De flotte Møre-kommunene Nesset og Sunndal lokket som besatt, og dermed var det klart for årets lengste solotur, 132 km gjennom nye deler av et kyst-Norge som aldri slutter å begeistre.

Jeg startet fra Kristiansund i halv ti-tida, og etter ca 17 km sykling var det å vente på bussen som skulle ta meg gjennom Freifjordstunnelen. Været var stabilt overskyet, et perfekt sykkelvær med andre ord.
Vel over på andre siden hadde det imidlertid begynt å regne av alle ting; og det var jo selvsagt ikke meldt snev av regn.
Jeg skulle over den imponerende Gjemnes-brua, og den kvinnelige bussjåføren ville forbarme seg over meg og kjøre meg gratis videre over brua, den var jo så bratt, og dessuten regnet det, sa hun. Jeg takket høflig nei, og kunne melde at litt småregn og en og annen bratt oppoverbakke slett ikke var å forakte.

Så bar det inn Batnfjorden til kommunesenteret i Gjemnes, Batnfjordsøra. Regnbygen forsvant, jeg hadde nær sagt, som dugg for sol, og det gikk lett videre ut fjorden på andre siden, selveste fylkesvei 666 må vite, til det vakre stedet Torvikbukt. Deretter over fjellet mot Osmarka og Heggem, ut til det gamle og berømte handelsstedet Angvik, nedom Eidsøra og kommunegrensa til Sunndal, før turen gikk videre til Eidsvåg, kommunesenteret i Nesset.

Her var det tid for pit-stop før de siste drøye 3 mila mot Molde, der jeg fikk koblet meg på E39 og ventet på TimeEkspressen som tok meg trygt tilbake til Kristiansund. En ny strålende dag, og en perfekt "dessert" på Richie the Cat's sykkeltur 2014.

The devil's road?
Gamle Angvik handelssted
Nesset kirke anno 1878, midt i Eidsvåg sentrum
Vakkert kystlandskap, her fra Tjelle, med utsikt til Langfjorden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar